"MAMAIA" trezeşte-te!

Urmăresc festivalul "Mamaia" de foarte mult timp. Imi amintesc şi acum listele pe care le făceam cu cei pe care îi apreciam la Creaţie, la Şlagăre, la Interpretare. Imi placea să le dau note celor care intrau în concurs şi apoi să-mi evaluez propriile criterii după punctajele oferite de juriu. Eram fericită de fiecare dată când notele mele coincideau cu cele oferite de juriu. Înseamnă că am feelling, îmi spuneam în sinea mea! Era un imbold pentru mine să-mi dau cu părerea mai departe! De doi ani urmăresc festivalul Mamaia direct din sala Teatrului de Vară, din primul rând. Consider că e un privilegiu. Festivalul Mamaia, în ciuda răutăţilor care roiesc în jurul lui, are importanţa sa pentru artişti, compozitori, pentru presă...Altfel, nu ar mai exista scandalul care se naşte aproape în fiecare an. Deh, fiecare are interesul lui... Dar, să fim serioşi, cine mai are nevoie astăzi de premii?! Lucia Dumitrescu a câştigat trofeul anul acesta. Şi are peste 40 astfel de distincţii adunate până acum...Dar pentru foarte mulţi e încă o necunoscută. Iuliana Dumitrache a ocupat locul al II-lea şi numără şi ea vreo 36 de premii adunate la festivalurile muzicale după cum îmi mărturisea după festival. Şi nu are încă un public cu care să poată susţine spectacole. Anul trecut, Dragoş Chircu a câştigat trofeul Mamaia dar a rămas un anonim. Ne-am reamintit de el pentru că a participat în juriu anul acesta ca fost laureat al ediţiei trecute...Premiile au valoare pentru cei care le obţin dar cât reprezintă ele în ochiul publicului care primeşte felul gata preparat fără să i se arate şi meniul?!... La ce mai sunt bune premiile!?!... Pe vremea în care îi jurizam la rându-mi cel care câştiga Mamaia avea un statut privilegiat: emsiuni, filmări, interviuri... Astăzi, vremurile s-au schimbat. Tinerii de la Interpretare nu mai sunt ţinta televiziunilor iar producătorii nu par să se arate prea încântaţi dacă nu-şi pun peste voci "silicoane" şi fuste de-o palmă. Creaţiile lansate la festival nu sunt difuzate pe motiv că "Mamaia" e din alt film decat cel care contează azi. În încercarea de a-i dezveli buricul "Mamaia" devine de la an la an tot mai penibilă. Originalitatea, tupeul şi aroganţa care au ajuns valori ale timpurile actuale se doresc imprimate pe festival ceea ce nu e cazul. "Mamaia" are tradiţie. 37 de ediţii nu au trecut degeaba. Aici s-au lansat voci care astăzi pot susţine un concert live în orice moment fără prea multe repetiţii. Voci care au luat premii şi care au contat la timpul lor. Voci care astăzi nu sunt difuzate pentru că refuză să facă plăcerea unora care se îmbogăţesc pe spinarea lor. Lucia Dumitrescu a câştigat trofeul şi nu e difuzată dar faţă de Anna Lesko, de Andreea Bănică sau Nicoleta Luciu care sunt nelipsite de pe "sticlă" ea are siguranţă pe scenă. Îi trebuie doar scânteia pentru a exploda. Aşa cum s-a întâmplat după Eurovizion cu "Let me try" şi Luminiţa Anghel. "Mamaia" trebuie mai întâi să-şi definească rolul şi orientarea în lumea aceasta în care nu mai e singură dar în care poate fi un unicat prin simplu fapt că refuză să copie de la alţii. "Mamaia" nu trebuie să fie nici Premiile MTV, nici Romanian Top Hits, nici Callatis sau alte festivaluri care pun accentul pe vânzări, pe producţii care să prindă la public... Am vaga senzaţie, după ultima ediţie vizionată din sală, că Mamaia nu e în prezent nici pepinieră de valori, nici lansatorul de "bombe" de-o vară...Mamaia mai are incă timp să repare ce a greşit la ultimele ediţii. Ca să ajungă un fel de SanRemo al italienilor, Mamaia are de ales: voci sau măscărici pe scenă?! La ultima ediţie n-am servit nici o creaţie cu care să rămân în minte. În schimb, am primit teatru, am văzut show-uri care nu au avut nimic în comun cu factura melodică, am remarcat lipsa de inspiraţie a unor compozitori sau lipsa de respect pentru un festival de muzică românească..."Mamaia" are nevoie de un suflu nou pentru a stimula publicul tânăr fără să-şi neglijeze însă condiţia sa de bază VALOAREA care e din ce în ce mai pierdută azi... Mamaia îi poate reda forţa valorii! Cu niţică pasiune, cu niţel talent şi cu oameni care o iubesc! Altfel, îşi cântă singură prohodul. Fără strălucire, printre zeci de evenimente la fel, trăieşti în anonimat. Iar anonimatul nu face bine nimănui...Între ciocan şi nicovala vocile care au luat premii, vocile care încă mai reprezintă un reper în muzica românească se vor plictisi de haos şi vor refuza să se asocieze unui festival lipsit de strălucire. Chiar şi într-un recital! MAMAIA trezeste-te!

Comentarii