Hai sa facem presa ca la carte

De aproape 3 ani predau unor copii plăcerea de a face presă, dar eu le predau aşa cum am învăţat eu de la oamenii mari care m-au învăţat pe mine. Da, le predau regulile alea de bază din manualul de jurnalism al lui Coman pe care probabil şi studentul de azi de la Jurnalism le învaţă. Le învaţă şi le uită imediat ce ajunge în redacţia la care tocmai s-a angajat şi care îi cere senzaţional.

Senzaţionalul, ratingul, goana după bracking news  îl fac să calce-n picioare tot ce au învăţat, orice valoare şi etică, orice lecţie de moralitate desprinsă din manulalele jurnalistului. Şi atunci, mă întreb la ce folos? Şi totuşi mă încăpăţânez să nu le zic acestor micuţi care prind drag de meseria asta: "Scrieți știrea!", imediat ce au văzut o nouă postare pe Facebook din parea lui X sau Y, mai mult sau mai puțin cunoscut, dar, clar, mesajul lui, potențial subiect de știre.

Mă încăpățânez să nu le zic acestor copii care vor să scrie, să facă interviuri, să ia interviuri via Facebook că așa câștigă timp. Sunt contra vremurilor, probabil, dar încăpânțarea mea are un motiv serios în spate.

 Îmi doresc ca mai târziu, când unii dintre acești copii, care poate vor urma o carieră în domeniu, să spună la fel cum spun și eu acum: "Am învăţat meseria ca la carte şi nu din zbor...Vreau  profesionalism, nu diletantism!".

Mă întreb doar dacă mai am credibilitate în fața acestor micuți când le spun că informația se verifică din trei surse, când la noi două e deja prea mult pentru a-ți da credit să publici, iar explicația jurnalistului, mulțumit cu o sursă, e doar timpul care nu-i mai dă pace...

Da, domnilor jurnaliști, haideți să nu stricăm meseria asta din cauza timpului, a faptului că vrem să fim primii care publică! Haideți să fim atenți la modelele pe care le conturăm celor care vin după noi, la exemplele de muncă și sacrificiu și efort pe care le lăsăm lor.

Altfel, să nu ne mai mire că peste ani presa va fi tot mai mototolită și limitată în a oferi informații căci în atare condiții va arunca doar bombe și senzațional...

Hai să fim serioși, să informăm corect, așa cum fiecare a învățat de la înaintașii lui, să renunțăm la presa făcută pe genunchi ori și mai grav, din tasta laptopului, fără telefon, fără deplasări la fața locului, fără discuții tete a tete.

Comentarii